معرفی کتاب | به دنبال کاغذ اخبار
  • کد مطالب: ۱۸۵۰۵۷
  • /
  • ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۹

معرفی کتاب | به دنبال کاغذ اخبار

یک سفر به دوران گذشته، این بار کمی متفاوت‌تر، کمی هم نزدیک‌تر؛ همین ۲۰۰ سال پیش، حدود سال ۱۲۵۳ هجری قمری، گشت‌وگذار از دارالخلافه‌ی تهران تا لندن.

هانیه وهابی - یک سفر به دوران گذشته، این بار کمی متفاوت‌تر، کمی هم نزدیک‌تر؛ همین  ۲۰۰ سال پیش، حدود سال ۱۲۵۳ هجری قمری، گشت‌وگذار از دارالخلافه‌ی تهران تا لندن.

قرار است تاریخ انتشار روزنامه و نحوه‌ی برخورد با آن بیان شود: کاری که میرزا صالح شیرازی انجام داد، روزنامه‌ای که در دربار چاپ می‌شد و حتی نام نداشت و به آن کاغذ اخبار می‌گفتند: دو صفحه‌ی بزرگ، ستون‌های اخبار شهر، اخبار ممالک غربیه و ممالک شرقیه، در زمان عباس‌میرزا.

هر فصل به یکی از شخصیت‌های اثرگذار در یک موقعیت مهم پرداخته، پس از آن در دو صفحه‌ی تصویری نکات مهم، شرح داده شده‌ است.

یکی از نقاط قوت کتاب، اختصاص یافتن بخشی به روزنامه‌ها و مجله‌هایی است که در سال‌های دور برای کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند: اولین آن‌ها «سه فندق» است که هیچ نسخه‌ای از آن وجود ندارد. یادی هم شده است از عباس یمینی شریف.

نویسنده، در بخش پایانی، یک دور بازگشت ایجاد کرده و با آوردن سارا، یک دختر دانش‌آموز متوسطه‌ی اول، و رفتن او به آرشیو و مخزن کتابخانه‌ی ملی، چند نکته را کمی مستقیم و کمی تکراری و آسان‌گیرانه آموزش داده است.

اینکه چطور می‌توان از کتابخانه برای بررسی یک موضوع استفاده کرد و چگونه می‌توان به نسخه‌های اصلی دسترسی پیدا کرد. اما دختر با خواندن کتابی که در اختیارش قرار می‌گیرد، خود را داخل آن می‌بیند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.